Sneeuw / Snow

Hoewel ik de afgelopen twee dagen veel heb gereisd, ben ik niet zo ver gekomen… Dankzij de afgelopen tien zachte winters is Nederland niet langer voorbereid op heftige sneeuwstormen. Woensdag had het openbaar vervoer al platgelegen, maar dat was pas het voorproefje. Het heeft het afgelopen weekend ongelofelijk veel gesneeuwd, ik kan me niet herinneren wanneer ik zoveel sneeuw in Nederland heb gezien! Zondag ging ik een reis maken naar Nijmegen, met de trein. Ik heb er lang over gedaan, en ik ben niet in Nijmegen aangekomen, maar het meest opvallende van de dag, vond ik de oudere man die in de trein zat.

Hij kwam van zijn zoon in Amsterdam, en ging terug naar zijn vrouw, in Tilburg. Vanwege het slechte weer was hij al een nachtje blijven slapen in het verre Amsterdam, maar nu wilde hij terug. Terug naar moeder de vrouw, terug naar huis. Ik kwam hem tegen in Gouda, waar hij moest overstappen. De trein ging niet verder naar Utrecht, dus dan maar omreizen, via Rotterdam. Onderweg werd steeds duidelijker dat er vanaf Rotterdam geen treinen meer reizen, en ik kon de paniek in de ogen van de man zien groeien. Ik maakte een praatje met hem. Over koetjes en kalfjes, ditjes en datjes. Hij keek niet meer zo zenuwachtig om zich heen, hij was afgeleid. Maar toen kwamen we aan op station Rotterdam Centraal. En nu? Ik zag de man de trein uit- en de trap afvliegen, om daar vervolgens een conducteur aan te spreken. Al snel verdween hij in de menigte. Zelf ben ik in Rotterdam gestrand bij mevrouw E. Dan blijkt toch dat de jongere wat flexibeler is. Ik hoop dat hij nog is thuis gekomen. Want zoals het klokje thuis tikt…

Although I’ve been busy travelling a lot the last two days, I really didn’t get that far… Thanks to the last ten years of very mild winters, the Netherlands aren’t prepared for heavy blizzards. The public transportation was down last Wednesday because of the snow, but that turned out to be the preview. Last weekend it’s been snowing like crazy, I cannot remember a time when there was more snow in this little country! Yesterday I started to make a journey to Nijmegen, by train. I could tell you an amazing story about this journey, which would include a hitchhike to The Hague HS station, thanks to a very friendly Slovakian guy. It would include nice chats at the train stations with perfect strangers and hours of hanging around… The thing that stood out the most, though, was an older man, sitting in the train.

He was on his way home, from his son in Amsterdam, back to his wife, in Tilburg. Due to the horrible weather, he already spent an extra night in the farfar Amsterdam, but now he wanted to go back. Back to his wife, back home. I met him in Gouda, where he had to hop onto a different train. The train didn’t go to Utrecht, so the next solution is to take another route, via Rotterdam. On our way to Rotterdam, it became clearer by the minute that the public transportation was about to go down completely, that there was no way to go home from Rotterdam, I could see the panic in the eyes of this man. I talked to him for a bit. Just about this and that. He seemed less anxious, not looking around nervously as much, he was distracted. But then we arrived at Rotterdam Central Station. Now what? I saw the man, racing out of the train, off the staircase, he started asking questions to the service people. He was soon lost in the mass of people. Myself, I got stranded in Rotterdam, I crashed at lady E’s. It turns out, the youth is more flexible. I hope he got home last night. Home, sweet home.

4 thoughts on “Sneeuw / Snow

  1. Maret schreef:

    Goede oefening, alvast! Moet toch uit de voeten kunnen tijdens alle reizen! Nu leer ik ook alvast denken aan andere dan de standaard engelse (en nederlandse!) uitdrukkingen 😉

Geef een reactie

